
به گزارش سراج24؛ در هفته چهل و پنجم کتابخوانی پایگاه خبری سراج24 قصد داریم به معرفی کتاب «فضای مجازی و تربیت» نوشته زهرا یداللهی بپردازیم که توسط انتشارات هورین منتشر شده است.
در دنیای پیشرفتهٔ امروزی نظامها و فعالیتهای آموزشی باتوجهبه پیشرفت جوامع همواره در حال تغییروتحول هستند و تحول آموزشی نیز وابسته به تحول اجتماعی و تحول علم و فناوری است. در جوامع پیشرفته سرعت تحول نظام آموزشی بسیار سریع است و با عمق تحولات در فضای مجازی جهان به دهکدهای کوچک مبدل شده است. بسیاری از جوامع در حال انجام اصلاحات آموزشی اساسی هستند.
تعلیم و تربیت بهعنوان فرایند زمینهساز هدایت افراد جامعه بهسوی تعالی برای شکوفایی فطرت و رشد همهجانبه و متعادل استعدادهای طبیعی تعریف شده است. در این فرایند دانشآموزان با شایستگیهای لازم جهت درک موقعیت خود و عمل برای بهبود مداوم آن بر اساس انتخاب آگاهانه و آزادانه برای تحقق آموزش در همهٔ ابعاد آماده میشوند. فرایند تعلیموتربیت از عوامل متعددی تأثیر میپذیرد که یکی از آنها محیط پیرامون آموزش و تربیت است.
یکی از مهمترین رویدادهای غیرقابلانکار اخیر را گسترش فوقالعادهٔ فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی در عرصههای فرهنگی و تربیتی دانستهاند. فناوری اطلاعات بهعنوان مجموعهای از سیستمهای رایانهای مورد استفادهٔ یک سازمان با دامنهٔ گستردهای از سیستم اطلاعات شناخته میشود که دربرگیرندهٔ سختافزار، پایگاه دادهها، نرمافزار، شبکه و ابزارهای الکترونیکی دیگر میشود. فناوری نوین باتوجهبه ویژگیها و ماهیت خاصش، فرایند تعلیموتربیت را بهطور جدی تحتتأثیر خود قرار داده و فضای مجازی یکی از نتایج عصر جهانیشدن ارتباطات و اطلاعات است؛ علاوه بر اینکه ماهیت فنی و سختافزاری تعلیموتربیت را تحتتأثیر قرار داده بر محتوا و نرمافزارهای آموزش و تعلیموتربیت تأثیر گذاشته است.
هر چند امکانات مدارس از قبیل سختافزارها و نرمافزارها و مجهزبودن به اینترنت بسیار مؤثر هستند، متأسفانه همهٔ مدارس ایران از این امکانات برخوردار نیستند تا بتوانند از آن برای رشد و بهبود تدریس در کلاسها استفاده کنند. کتاب فضای مجازی و تربیت به چنین موضوعاتی پرداخته است.